• Tips voor een slanke salade

    In de zomer heb je vaak meer trek in zomerse maaltijden, zoals een heerlijke frisse salade. Dat is een goede keuze als je aan het afvallen bent of op gewicht wilt blijven. Toch is het wel verstandig om goed op te letten met de ingrediënten die je gebruikt, ook een salade kan namelijk dikmakend zijn!

    Van onderstaande ingrediënten kun je zonder problemen gebruik maken:

    -Alle soorten sla
    -Alle soorten rauwkost zoals komkommer, tomaat, radijs, paprika, wortel, bleekselderij of bloemkool
    -Alle soorten gekookte groente die je laat afkoelen zoals sperziebonen, asperges, broccoli of champignons
    -Dressings op basis van (olijf) olie en azijn of de heerlijke ceasar en thousand island dressing van SanaSlank
    -Gekookt ei

    Tip: Kijk in het boek 'Afvallen met het eiwitdieet' voor een handig overzicht van alle groenten en het aantal koolhydraten per 100 gram.

    Bij deze ingrediënten moet je goed opletten hoeveel je neemt:

    -Noten, deze bevatten veel onverzadigde gezonde vetten, maar zijn wel calorierijk. Neem daarom maximaal 1 eetlepel gehakte noten per persoon
    -Avocado en olijven, deze producten bevatten veel onverzadigde, gezonde vetten, maar leveren wel veel calorieën. Kies daarom voor een van de twee en beperk de hoeveelheid
    -Vlees, kies voor magere soorten zoals kipfilet, kalkoenfilet, rosbief of carpaccio
    -Vis, kies voor gerookte zalm, tonijn uit blik op water, zalm uit blik of gerookte makreel. Ook schaal- en schelpdieren of gegrilde witvis is een goede keuze.

    Beter niet door je salade:

    -Kant en klare dressings, deze bevatten vaak veel vet, suiker en calorieën
    -Vette soorten vlees zoals spekjes
    -Vette soorten kaas zoals 48+ kaas, brie of gorgonzola